Wat doet floaten voor lichaam en geest?

Een doeltreffende manier om symptomen van stress te voorkomen en te verminderen is leren te ontspannen. Dit is een kunst op zich, die men zich eigen kan maken. Floaten is hiervoor een aantrekkelijke en effectieve methode.

De effecten van het floaten
Vele wetenschappelijke onderzoeken hebben zich gericht op de vele effecten van regelmatig floaten. Hieronder vindt uw een overzicht van de positieve effecten van floatation R.E.S.T., de werkzame theorie achter het floaten:    
• pure ontspanning voor lichaam en geest
• verlichten van mentale en fysieke stress
• verlichten van (chronische) pijn en gewrichts- en spierziekten
• versterken van het immuunsysteem
• helpen genezen van stress-gerelateerde ziekten
• het verbeteren van uw slaappatroon
• sportprestaties kunnen door floaten verbeteren
• voorkomen van blessures
• het efficiënt herstellen van (sport) blessures
• verhogen van het concentratievermogen
• positieve invloed op o.a. het geheugen, denken, leerprestaties, concentratie en creativiteit

Na verloop van enkele minuten geeft het floaten een werkelijk unieke ervaring van gewichtloosheid. Alle spieren en organen ontspannen zich maximaal. De ademhaling wordt steeds kalmer en het hart gaat in een rustiger ritme slaan. De omgeving, de warmte, het gevoel gedragen te worden door het water, alles draagt ertoe bij dat het floaten een ideale manier is om de turbulentie van het dagelijks leven van u af te laten glijden.

Onderzoeken hebben aangetoond dat floaten uitstekend is ter voorkoming en genezing van stress. Opgehoopte stress kan o.a. hartkwalen, maagzweren en darmklachten veroorzaken. Ook bij de bestrijding van reumatische pijnen, het omlaag brengen van hoge bloeddruk en het verhogen van de weerstand is floaten effectief. Floaten reduceert de productie van stresshormonen en stimuleert tegelijkertijd de productie van andere hormonen die een groot gevoel van welbehagen creëren.
Het lichaam ontdoet zich van afvalstoffen en krijgt als het ware een grote schoonmaakbeurt.

Floaten en zwangerschap
Het is de gewichtloosheid, die het floaten zo aangenaam maakt. Het lichaam wordt vederlicht. Dit doet vooral de extra belaste wervelkolom bij zwangeren goed. De spieren in de onderrug, die dan vaak zeer hard aanvoelen, ontspannen zich en kunnen tijdens het floaten weer optimaal doorbloed raken. Bovendien zorgt de horizontale ligging ervoor, dat het lichaamsvocht weer gelijkmatig kan circuleren. Ook het zenuwstelsel profiteert van het uitblijven van de zwaartekracht: de spijsvertering komt op gang en de bloeddruk daalt. Floaten stimuleert ook de aanmaak van endorfine – een chemische stof aangemaakt door de hersenen waardoor we ons prettig gaan voelen. Hierdoor ervaar je minder pijn en bovendien bevordert het de gemoedstoestand. De enige andere activiteit die de aanmaak van endorfine in de hersenen stimuleert is lichaamsbeweging.

Samen zijn met je baby
Maar niet alleen het lichaam vindt herstel tijdens floaten. Ook de gemoedstoestand vindt rust. Deze nieuwe energie kan ook de relatie met de baby versterken: want bij het floaten wordt de zwangere zich veel bewuster van de ongeboren baby, alleen zij en haar baby lijken te bestaan. En…..zij bevinden zich beide in dezelfde toestand….de baby in het vruchtwater, de moeder in het water van de floatcabine. Floaten wordt aangeraden vanaf 3 - 8 maanden zwangerschap.

Na de zwangerschap is het ook heerlijk om te floaten, na een grote inspanning van het lichaam is met floaten het herstel makkelijker terug te vinden. Na een geboorte van een kind kan een slaaptekort optreden of deze is zelfs al ontstaan tijdens de zwangerschap. Floaten staat gelijk aan 4 tot 5 uur slaap en kan daarom zeer doelstreffend zijn.

Epsomzout en ons lichaam

Magnesium is het op één na meest voorkomende element in de menselijke cel en het op drie na belangrijkste positief geladen ion in het lichaam. Geen wonder dus dat dit onopvallende mineraal zo belangrijk is voor een goede gezondheid en welzijn. Magnesium, een belangrijk bestanddeel van Epsomzout, draagt daarnaast bij aan de regulering van meer dan 325 enzymen en speelt een cruciale rol bij veel lichaamsfuncties als spierbeheersing, prikkelgeleiding, energieproductie en verwijdering van schadelijke stoffen.Volgens de Amerikaanse National Academy of Sciences hebben de meeste mensen echter een magnesiumtekort. Dit verklaart mede de hoge cijfers voor hartziekte, beroerte, osteoporose, artritis en gewrichtspijn, stressgerelateerde en spijsverteringsproblemen, chronische vermoeidheid en allerlei andere kwalen. Geschat wordt dat de gemiddelde man slechts 80% en vrouwen slechts 70% van de aanbevolen hoeveelheid magnesium binnenkrijgen. Volgens voedingsdeskundigen zijn de magnesiumspiegels de afgelopen eeuw met meer dan 50% gedaald.

Betere gezondheid door het baden in zout

Magnesium kan als voedingssupplement worden ingenomen, maar uit onderzoek blijkt dat allerlei factoren – zoals voedsel, geneesmiddelen en bepaalde aandoeningen – de effectiviteit hiervan kunnen verstoren. In een recent onderzoek bereikten proefpersonen wel allemaal hogere magnesiumspiegels door het nemen van baden met magnesiumsulfaatkristallen, beter bekend als Epsomzout of bitterzout. Onderzoekers en artsen melden dat verhoging van de magnesiumspiegels kan zorgen voor: * verbeterde gezondheid van hart en bloedvaten, tegengaan van onregelmatige hartslag, preventie van slagaderverkalking, tegengaan van bloedstolsels en bloeddrukverlaging; * verbeterd vermogen van het lichaam om insuline te gebruiken, waardoor ernst van diabetes afneemt; * afvoer van gifstoffen en zware metalen: voor verlichting van spierpijn en ontgifting van het lichaam; * verbetering van de zenuwfunctie door regulering van elektrolyten. Zo is calcium de voornaamste geleider van elektrische prikkels in het lichaam en is magnesium op zijn beurt nodig om goede calciumspiegels in het bloed te handhaven; * verlichting van stress. Verondersteld wordt dat magnesium, een natuurlijke verlichter van stress, door een overmaat aan adrenaline en stress uit het lichaam wordt afgevoerd. Magnesium is nodig voor de binding van voldoende hoeveelheden serotonine, een stemmingsverbeterende stof in de hersenen die een gevoel van welzijn en ontspanning veroorzaakt. Epsomzout verhoogt niet alleen de magnesiumspiegels, maar bevat ook sulfaten. Het is bijzonder lastig sulfaten via voedsel binnen te krijgen, maar ze worden wel gemakkelijk via de huid opgenomen. Sulfaten hebben allerlei taken in het lichaam. Zo spelen ze een cruciale rol bij de vorming van hersenweefsel en bij de aanmaak van gewrichtseiwitten en mucine-eiwitten die de wanden van het maag-darmkanaal bekleden.

Gezondheidsvoordelen

Uit onderzoeken blijken de volgende voordelen van de belangrijkste bestanddelen van Epsomzout:

* Magnesium

* Verlichting van stress en verbetering van slaap en concentratievermogen

* Verbeterde werking van spieren & zenuwen

* Regulering van de werking van meer dan 325 enzymen & verbeterd zuurstofverbruik

* Voorkoming bloedstolsels/slagaderverkalking

* Grotere effectiviteit van insuline

* Vermindering van ontsteking en hierdoor verlichting van pijn en spierkrampen

Sulfaten

* Afvoer van gifstoffen

* Verbeterde opname van voedingsstoffen

* Ondersteuning bij de vorming van gewrichtseiwitten, hersenweefsel en mucine-eiwitten

* Voorkoming of verlichting van migrainehoofdpijn

* Sterke behoefte aan magnesium

Diverse factoren spelen een rol bij het wijdverbreide magnesiumtekort. Intensieve landbouw veroorzaakt een magnesiumtekort in de bodem, terwijl de meeste kunstmest geen magnesium bevat. Hierdoor bevat ons voedsel niet altijd meer voldoende magnesium, zoals een eeuw geleden nog wel het geval was.Tegelijkertijd eten we veel minder gezond dan onze voorouders. Het typische moderne dieet, dat rijk is aan vet, suiker, zout en eiwit, bevat niet alleen minder magnesium dan evenwichtige voeding, het zorgt er ook voor dat magnesium sneller uit ons lichaam wordt afgevoerd.En dat doet onze nadruk op calcium ter voorkoming van botontkalking ook; calcium onttrekt namelijk magnesium aan het lichaam en kan alleen zijn rol in de cellen blijven uitoefenen wanneer er voldoende magnesium aanwezig is. Uit onderzoeken blijkt dat inname van een calciumsupplement zonder te zorgen voor voldoende magnesium kan leiden tot een groter tekort aan beide mineralen. Onderzoekers hebben ontdekt dat de meeste Amerikanen vijf keer zo veel calcium als magnesium in hun lichaam hebben; de juiste verhouding voor een optimale absorptie van beide mineralen is ongeveer twee op één.

Hoe het werkt

Magnesium – het hoofdbestanddeel van Epsomzout – heeft meer functies in het menselijk lichaam dan de meeste andere mineralen, waaronder regulering van de activiteit van meer dan 325 enzymen.

Uit onderzoeken blijkt dat magnesium:

* een elektrolyt is dat bijdraagt aan een goede spier-, zenuw- en enzymfunctie; * essentieel is voor het juiste gebruik van calcium in cellen; * een hulpmiddel is bij de preventie van hartziekte en beroerte door verlaging van de bloeddruk, bescherming van de elasticiteit van de slagaderen, voorkoming van bloedstolsels en verlaging van het risico van plotseling overlijden door een hartinfarct.

Uit medisch onderzoek blijkt daarnaast dat magnesium mogelijk

* de werking van insuline versterkt, waarmee het risico of de ernst van diabetes wordt verlaagd. - ontsteking vermindert en pijn verlicht, waardoor het gunstig werkt bij de behandeling van pijnlijke spieren, bronchiaal astma, migrainehoofdpijn en fibromyalgie. Hoewel magnesium via het spijsverteringskanaal kan worden opgenomen, kunnen veel voedingsmiddelen, geneesmiddelen en aandoeningen de effectiviteit van deze toedieningswijze verstoren. Hierdoor is een bad met Epsomzout een van de effectiefste manieren om aan de magnesiumbehoefte te voldoen. Epsomzout levert ook sulfaten, die volgens medisch onderzoek noodzakelijk zijn voor de vorming van hersenweefsel, gewrichtseiwitten en de mucine-eiwitten die de wanden van het spijsverteringskanaal bekleden. Uit onderzoeken blijkt dat sulfaten ook de alvleesklier stimuleren om spijsverteringsenzymen aan te maken en dat ze het lichaam helpen geneesmiddelenresten en verontreiniging afkomstig uit het milieu te verwijderen. Sulfaten blijken moeilijk uit voedsel op te nemen, maar worden wel gemakkelijk via de huid geabsorbeerd. Tijdens het floaten absorbeert het lichaam de perfecte hoeveelheid magnesium en sulfaten. Als het lichaam verzadigd is, dan zal het simpelweg stoppen met het opnemen van deze heilzame stoffen! Een lijst met onderzoeksartikelen m.b.t. REST onderzoek is, met toestemming van IRIS (International REST Investigators Society) beschikbaar. ecten:

Biologische effecten

Verhoging van creativiteit

Sport; verbetering van prestaties

Zie het kopje Publicaties voor meer info nuttige toepassingen van Epsomzout. 

 

 


Emerald Vitaal, 2018. Bezoek ons op Instagram | Facebook | Twitter | Google+