Houd je veel van pasta, maak eens een homemade pasta pesto. Deze traditionele pestosaus bestaat uit olijfolie, pijnboompitten, basilicum, knoflook en evt. Parmezaanse kaas. Wij voegden doperwten toe voor extra eiwitten en meer groenten. Ook al beschikt pesto over relatief veel calorieën en vet, het beschikt ook over goede voedingsstoffen en een volle smaak wat veel sausen niet hebben. Wanneer je pesto met mate consumeert past het prima in je voedingspatroon. Een eetlepel (10g) pesto bevat 45 calorieën. Maar liefst 92% van de calorieën komt uit (gezond) vet. De onverzadigde vetten uit olijfolie helpen je cholesterolgehalte gezond te houden en beschermen je tegen hart-en vaatziekten. Tip: maak meer en vries in! Voor het recept: 

Recept 

Ingredienten (ca. 4-5 personen)

  • 1 basilicum plantje
  • 125 ml olijfolie
  • 2x250 gr erwtjes
  • 3 teentjes knoflook
  • 1 el. citroensap
  • peper en zout naar smaak of kruidenzout A. Vogel

Bereiding

Het is heel eenvoudig. Doe alle ingrediënten voor de pesto in de blender of gebruik de staafmixer en mix de pesto glad. Voeg tomaat, rucola, pijnboompitjes en pasta toe en je hebt een heerlijke voedzame onbewerkte gezonde maaltijd.

De pesto is koud heerlijk over zowel warme als koude pasta. Ook is het heerlijk bij aardappelen en groenten of smeerbaar op een cracker. De pesto is ca. 4 dagen houdbaar in de koelkast.


Emerald Vitaal, 2018. Bezoek ons op Instagram | Facebook | Twitter | Google+