Lunches

Zo heerlijk vullend en smakelijk is pompoensoep. Het is een echt herfst gerecht, al hoewel hij in andere seizoenen ook verkrijgbaar is. Het is een eenvoudig recept en altijd heerlijk om ook in te vriezen. 

Lees meer...

GROENE ASPERGES. Superfood van eigen bodem! Jaaa… het is weer volop asperge seizoen. Wij maakten er een heerlijke kruidige soep van. Asperges hebben vele gezondheidsvoordelen:
√ Bevat vele voedingsstoffen: vitamine K, vitamine B1, B2, B6, vitamine E en foliumzuur vitamine B11 en kalium. Vitamine K verbetert de botgezondheid door calciumopname te bevorderen en het uitscheiden van calcium via de urine te verminderen. Het ijzer in asperges speelt ook een belangrijke rol om de botten sterk en elastisch te houden. Bevat verder: magnesium, fosfor, jodium, natrium, koper, mangaan, zink, fluor en selenium.
√ Rijk aan Glutathion. Een ontgiftende antioxidant met verschillende medicinale eigenschappen, gaat o.a. veroudering tegen en helpt griep voorkomen.
√ Lager risico op type 2 diabetes
√ Vochtafdrijvend. Het kan een teveel aan zout en vocht afvoeren, wat vooral gunstig is voor mensen met oedeem en een hoge bloeddruk.
√ Asperges bevatten veel vezels en vocht wat goed is voor de spijsvertering.
√ Groene asperges bevatten chlorofyl, witte niet. Chlorofyl bevindt zich in groene (bladgroen) groenten. Bladgroen is extreem gezond voor ons. Het beschermt tegen kanker en is een bron van magnesium. Tip: Maak lekker veel voor een voorraadje in de vriezer. Voor het recept:

Lees meer...

Venkel is een minder bekende groente met een heerlijke anijsachtige smaak. Het bezit veel gezondheidsvoordelen. Ik maakte er een kerrie achtig soepje van, heerlijk voedzaam als lunch of voorgerecht. Dit zijn de gezondheidsvoordelen:

Venkel bevat veel ijzer, waardoor bloedarmoede wordt voorkomen of bestreden. Het bevat veel anti oxidanten waardoor het lichaam wordt beschermd tegen vrije radicalen. Venkel helpt bij de spijsvertering en kan winderigheid voorkomen. Het bevat veel vitamine C wat het immuunsysteem ondersteunt. Ook bevat het kalium, waarvan bekend is dat het de zuurstoftoevoer naar de hersenen stimuleert (helpt bij hersenziektes). Daarnaast werkt venkel antibacterieel en reguleert het de bloeddruk. Venkel kan daarmee helpen hart-en vaatziekten te voorkomen. Ook helpt het bij menstruatieklachten en bezit het twee stofjes (anetol en cineool) die een slijmoplossend vermogen hebben voor de luchtwegen. Tenslotte heeft venkel een reinigend en vochtafdrijvend vermogen, waardoor gifstoffen in versneld tempo het lichaam worden uit gevoerd. Voor het recept: 

Lees meer...

Pastinaaksoep. Pastinaak is een “vergeten” wintergroente van Hollandse bodem. De smaak van een pastinaak is het best te vergelijken met de combinatie van een wortel en een knolselderij, alhoewel de pastinaak wat aromatischer is met een anijsachtige ondertoon. Gezondheidsvoordelen: Pastinaak bevat veel vitamine C, vitamine K en vitamine B11 (ofwel foliumzuur) wat beschermt tegen dementie, osteoporose, hartziekten en depressiviteit. Daarnaast is deze zoete wortel rijk aan vezels waardoor het een langdurig verzadigd gevoel geeft. Toch zitten er maar weinig calorieën in. Daarmee past pastinaak goed in een gezonde leefstijl en bevordert het het afvallen. Voor het recept: 

Lees meer...

Ben jij ook zo dol op soep? Je kunt er alle kanten mee op. Alles wat het seizoen biedt, kun je in een soep verwerken. En ook niet te vergeten, al je restjes. Ben je niet al te fit? Eet dan vaker een soepje, warm eten kost je lijf namelijk veel minder energie dan koud voedsel. Soep zit meestal boordevol groenten, waardoor je eerder aan voldoende voedingsstoffen, vitamines en mineralen komt. Soep is ook vers goed mee te nemen naar werk in een thermobeker. Neem i.p.v. een boterham eens quinoa door je soep. Deze linzensoep is een uitstekende vleesvervanger en is zeer voedzaam. Snackgroenten zijn een mooie aanvulling op deze lunch. Voor het recept: 

Lees meer...

In de supermarkt is de meeste voeding helaas bewerkt, waardoor ons lichaam lichaamsvreemde stoffen binnen krijgt wat een toxische uitwerking kan hebben. De meesten merken daar (in het begin) niets van, zeker als je jong bent. Maar als je ouder wordt is er grote kans op chronische vage klachten en laaggradige ontstekingen. Dit is te voorkomen en meestal nog herstelbaar door vers en onbewerkt te eten. Kies daarom niet voor vleeswaren (veelal bewerkt) en spreads die je kant en klaar kunt kopen. Op de verpakking lees je vaak dat er o.a. conserveermiddelen in zitten, vaak suiker en teveel zout. Maak zelf gezonde spreads (voor op brood, crackers, toastjes bij de avondmaaltijd) en vries in. Voor recepten humus, baba ganoush en home made sandwich spread zie lees meer.

Lees meer...

Komkommer en courgette een heerlijke combi. Wist je dat komkommers een bron zijn van belangrijke vitaminen en mineralen. Zo bevat deze groente onder andere vitamine C, B en K, foliumzuur, calcium, ijzer en kalium. Daarnaast bevat een komkommer veel antioxidanten die een ontstekingsremmende werking hebben en cel veroudering tegengaan. Hoe gezond is courgette? Courgette is rijk aan vitamine C: een exemplaar van gemiddelde grootte bevat ruim de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Deze vitamine is van groot belang voor een sterk immuunsysteem. Het eten van courgettes helpt daarom om je immuunsysteem te ondersteunen. Lees meer hoe je een komkommer courgette soep kan maken.

Lees meer...

Voor een snelle makkelijke lunch is een groente omelet een goede keuze. Hij is voedzaam en heerlijk van smaak met courgette pasta, paprika, cherry tomaatjes, verse spinazie, uitjes en kruiden. Zo heb je alvast weer een deel van de dagelijkse aanbevolen groente van min. 250 gram binnen! Voor het recept: 

Lees meer...

Deze maaltijd salade gemaakt van o.a. broccoli en avocado zit boordevol groenten met de broodnodige vitamines, mineralen en goede vetten. Broccoli bevat onder andere vitamine A, B, C, E en K, calcium, kalium, fosfor, betacaroteen, zink, ijzer en koper. Hij wordt wel eens de koning van de groente noemen. Broccoli is terecht een superfood. Het is o.a. goed voor het geheugen: Net als aardappelen, radijsjes, sinaasappels en appels bevat het een stof die hetzelfde effect heeft als medicijnen die worden gebruikt om Alzheimer tegen te gaan. Het is niet wetenschappelijk bewezen dat broccoli deze ziekte bestrijdt, maar wel dat je hersenen minder snel aftakelen als je regelmatig broccoli eet. Voor het recept: 

Lees meer...

Kikkererwten zijn een bron van complexe koolhydraten, natuurlijke voedingsvezels, eiwitten en vitamines en mineralen. Dit maakt de kikkererwt een goede vleesvervanger. Je komt ze steeds vaker tegen, heerlijk door een salade of door een saus. Ook zijn ze heel voedzaam en te combineren met allerlei andere groenten. Kikkererwten bevatten een bescheiden hoeveelheid calorieën en verschillende vitamines en mineralen. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die regelmatig kikkererwten eten meer vitamine A, E en C, foliumzuur, magnesium, kalium en ijzer binnenkrijgen dan mensen die het  niet eten. Voor het recept: 

Lees meer...

Wist je dat bloemkool ontzettend gezond is. Een portie bevat 77% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C. Verder zit het vol vitamine K, proteïne, thiamine, riboflavine, niacine, magnesium, fosfor, vezels, vitamine B5 en B6, foliumzuur, kalium en mangaan. Daarnaast zitten er veel vezels in, wat ondersteunt bij een goede spijsvertering. Ook is bloemkool erg goed voor de bloedvaten. Wil je meer weten over de gezondheidseffecten google maar eens.

Een bloemkoolsoepje past erg goed in een voedzame gezonde lunch. Neem er volkoren brood of crackers bij, ook quinoa of gekookte volkoren rijst is een mooie toevoeging. Eet jij al regelmatig bloemkool, kook dan wat extra en maak er een soepje van. En als je de dag daarvoor wat extra aardappels kookt is een soepje snel gepiept. Voor het recept: 

Lees meer...


Emerald Vitaal, 2018. Bezoek ons op Instagram | Facebook | Twitter | Google+