Wist je dat bloemkool ontzettend gezond is. Een portie bevat 77% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C. Verder zit het vol vitamine K, proteïne, thiamine, riboflavine, niacine, magnesium, fosfor, vezels, vitamine B5 en B6, foliumzuur, kalium en mangaan. Daarnaast zitten er veel vezels in, wat ondersteunt bij een goede spijsvertering. Ook is bloemkool erg goed voor de bloedvaten. Wil je meer weten over de gezondheidseffecten google maar eens.

Een bloemkoolsoepje past erg goed in een voedzame gezonde lunch. Neem er volkoren brood of crackers bij, ook quinoa of gekookte volkoren rijst is een mooie toevoeging. Eet jij al regelmatig bloemkool, kook dan wat extra en maak er een soepje van. En als je de dag daarvoor wat extra aardappels kookt is een soepje snel gepiept. Voor het recept: 

Recept 

Ingredienten (4 personen)

  • 1 bloemkool (middel groot)
  • 3 uien
  • 2 teentjes knoflook
  • 3 aardappelen
  • Verse peterselie, paar takjes
  • Laurierblad (ca. 4 st.)
  • Verse koriander (1/2 plantje)
  • Verse of gedroogde thijm naar smaak
  • Peper en zout of kruidenzout

Bereiding

Kook de bloemkool en de aardappelen gaar, fruit de uien met de knoflook. Maak een kruidenbouillon van de kruiden in een klein beetje water. Voeg alles bij elkaar en pureer de soep glad. Mijn advies, maak meer en vries in.

 

 

 


Emerald Vitaal, 2018. Bezoek ons op Instagram | Facebook | Twitter | Google+