Venkel is een minder bekende groente met een heerlijke anijsachtige smaak. Het bezit veel gezondheidsvoordelen. Ik maakte er een kerrie achtig soepje van, heerlijk voedzaam als lunch of voorgerecht. Dit zijn de gezondheidsvoordelen:

Venkel bevat veel ijzer, waardoor bloedarmoede wordt voorkomen of bestreden. Het bevat veel anti oxidanten waardoor het lichaam wordt beschermd tegen vrije radicalen. Venkel helpt bij de spijsvertering en kan winderigheid voorkomen. Het bevat veel vitamine C wat het immuunsysteem ondersteunt. Ook bevat het kalium, waarvan bekend is dat het de zuurstoftoevoer naar de hersenen stimuleert (helpt bij hersenziektes). Daarnaast werkt venkel antibacterieel en reguleert het de bloeddruk. Venkel kan daarmee helpen hart-en vaatziekten te voorkomen. Ook helpt het bij menstruatieklachten en bezit het twee stofjes (anetol en cineool) die een slijmoplossend vermogen hebben voor de luchtwegen. Tenslotte heeft venkel een reinigend en vochtafdrijvend vermogen, waardoor gifstoffen in versneld tempo het lichaam worden uit gevoerd. Voor het recept: 

Recept 

Ingredienten (3 liter soep)

  • 5 stuks Venkel knollen 
  • 3 stronken prei
  • 1 grote zoete aardappel
  • Verse peterselie, paar takjes
  • Verse thijm, paar takjes 
  • 6 tl kerriepoeder naar smaak
  • Peper en zout naar smaak
  • Kokosolie of boter
  • klein blikje kokosroom
  • 700 ml water

Bereiding

Gaar de zoete aardappel met schil in de oven gedurende 45 min. op 180 gr. Snijdt de venkel in kleine stukjes. Snijdt ook de prei in kleine stukken. Bak de stukjes prei en venkel in de kokosolie of boter in ca. 15 min. gaar.  Maak een kruidenbouillon van de kruiden in een klein beetje water. Voeg 700 ml water toe en pureer het geheel glad, voeg ook de kokosroom toe. Houd je van een bite, (beter voor de spijsvertering), pureer dan minder glad en voeg minder water toe. Mijn advies, maak meer en vries in.

 

 

 


Emerald Vitaal, 2018. Bezoek ons op Instagram | Facebook | Twitter | Google+