GROENE ASPERGES. Superfood van eigen bodem! Jaaa… het is weer volop asperge seizoen. Wij maakten er een heerlijke kruidige soep van. Asperges hebben vele gezondheidsvoordelen:
√ Bevat vele voedingsstoffen: vitamine K, vitamine B1, B2, B6, vitamine E en foliumzuur vitamine B11 en kalium. Vitamine K verbetert de botgezondheid door calciumopname te bevorderen en het uitscheiden van calcium via de urine te verminderen. Het ijzer in asperges speelt ook een belangrijke rol om de botten sterk en elastisch te houden. Bevat verder: magnesium, fosfor, jodium, natrium, koper, mangaan, zink, fluor en selenium.
√ Rijk aan Glutathion. Een ontgiftende antioxidant met verschillende medicinale eigenschappen, gaat o.a. veroudering tegen en helpt griep voorkomen.
√ Lager risico op type 2 diabetes
√ Vochtafdrijvend. Het kan een teveel aan zout en vocht afvoeren, wat vooral gunstig is voor mensen met oedeem en een hoge bloeddruk.
√ Asperges bevatten veel vezels en vocht wat goed is voor de spijsvertering.
√ Groene asperges bevatten chlorofyl, witte niet. Chlorofyl bevindt zich in groene (bladgroen) groenten. Bladgroen is extreem gezond voor ons. Het beschermt tegen kanker en is een bron van magnesium. Tip: Maak lekker veel voor een voorraadje in de vriezer. Voor het recept:

Recept 

Ingredienten (ca. 3,5  liter soep)

  • 1 kg groene asperges 
  • 4 uien
  • 3 middelgrote aardappelen 
  • 2 liter groente bouillon, maakt dit van de aspergeschillen, peterselie, oregano, laurier en nootmuskaat
  • Verse peterselie, paar takjes
  • Verse of gedroogde oregano
  • 9 laurierblaadjes
  • Peper, zout en nootmuskaat naar smaak
  • klein blikje kokosroom
  • Boter of kokosolie 

Bereiding

Schil de asperges en gebruik de schillen voor de bouillon. Kook de asperges in ca. 12-15 min. gaar in een pan water. Kook ook de aardappelen gaar. Maak 2 liter bouillon van de gekookte schillen, gooi de schillen na afloop weg, gebruik alleen het water. Voeg de peterselie, oregano, laurier, nootmuskaat, peper en zout toe en kook de bouillon ca. 7 minuten. Fruit de uien in de koekepan gaar in boter of olie. Giet het water van de gare asperges af en voeg de bouillon en de kokosroom toe incl. de aardappelen en de uien. Haal de laurier even uit de bouillon en voeg ze later aan de gladde soep toe. Blend of stamp met de staafmixer de soep glad. De soep is heerlijk in combinatie met quinoa, crackers, volkoren brood, rijstewafels. Ben je onderweg, neem het mee in een thermosbeker, heerlijk als lunch of tussendoor. Ook lekker als voorafje bij de avondmaaltijd. 

 


Emerald Vitaal, 2018. Bezoek ons op Instagram | Facebook | Twitter | Google+