Diverse ontbijtjes

Een koolhydraatarm ontbijtje is deze gezonde en lekkere rijstevlaai muffin. Ik vond het een erg leuk en vernieuwend recept om te maken. Hij is glutenvrij en koemelk eiwit vrij. Het fijne van het gebruik van amandelmeel is dat het koolhydraat arm is en glutenvrij, daardoor beter verteerbaar door de darmen. Je kunt er een broodachtige versie van maken of een zoete versie. Ik adviseer altijd geen suiker te gebruiken, gebruik zoveel mogelijk natuurlijke zoetmakers. Dadels hebben mijn voorkeur i.v.m. de vitamines, mineralen en vezels. Het is weer handig dat je veel kunt maken en ze kunt invriezen voor een heerlijk voorraadje. Neem als ontbijt bijv. 2 muffins en voeg er extra fruit aan toe, bijv. een handje aardbeien, blauwe bessen of mango etc. 

Voor het recept: 

Lees meer...

Herken je dit? Kom je in de supermarket of bij de bakker, is het brood op. Of je wilt minder of geen brood eten. Mijn tip is: Wees niet afhankelijk van brood, of yoghurt, kies regelmatig voor een ander ontbijtje. Heb je wel eens rijst als ontbijt gegeten? Je maakt er rijstepap van met kokos rijst melk. Heerlijk even warm maken en daarna vers fruit erbij en desgewenst een handje noten. Zo lekker en eens helemaal anders. Mijn advies: varieer zo veel mogelijk met je voedingspatroon, voor volop vitamines, mineralen en een gezonde darmflora. Je lichaam wordt er blij van.

Lees meer...

Wil jij ook graag minder of geen granen eten, toch gevoed zijn en/of variëren met je voedingspatroon? Een ontbijtje met overnight lijnzaadpudding, fruit en noten is hiervoor een goed alternatief. De lijnzaadpudding heeft als basis kokos rijstemelk. Voor het recept: 200 ml kokos rijstmelk (bijv van Provamel) 3 el gebroken lijnzaad. Je mengt de melk en de lijnzaad en laat het een nachtje in de koelkast opstijven, waardoor het een pudding wordt. Warm het ‘s ochtends even op en voeg fruit en noten toe. Super snel en makkelijk!
Gezondheidsvoordelen van lijnzaad: https://www.gezondheidsnet.nl/noten-zaden-en-granen/lijnzaad-gezond-en-reinigend. Voor het recept: 
 

Lees meer...

Sinaasappelbrood is een lekker alternatief voor het veel gemaakte bananenbrood. Het is een heerlijk fris brood wat als ontbijtje kan worden afgewisseld. Voeg nog wat extra fruit toe, dan heb je gelijk dat portie alvast binnen. Uiteraard kun je dit brood ook als tussendoortje eten. Voor het recept: 

Lees meer...

Home made sinaasappel granola, vers en onbewerkt, lekker&gezond! Wil je hem gluten vrij, gebruik dan boekweitvlokken i.p.v. speltvlokken of glutenvrije havermout. Hij is lang houdbaar, dus maak meerdere porties. Granola is heerlijk met yoghurt/kwark, een smoothie bowl of warme amandelmelk. Voeg nog wat extra fruit toe, dan heb je gelijk dat portie alvast binnen. Voor het recept: 

Lees meer...

Een heerlijk alternatief voor een ontbijtje of tussendoortje is Chia cacao pudding met fruit en desgewenst noten, boordevol omega 3, magnesium, selenium, eiwitten, calcium, ijzer, kalium en vezels. Hij is heel eenvoudig te maken. Het is goed om te variëren met je voedingspatroon. Kies regelmatig voor een ander ontbijtje. Zo krijg je volop goede voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnen. Je lijf wordt er gelukkiger van! 

NOTE: Chiazaad is niet geschikt bij gebruik van bloedverdunners, bloeddrukverlagers, vochtafdrijvende medicijnen en bij een te lage bloeddruk. Voor het recept: 

Lees meer...

Kies ook eens voor boekweit als graan voor een pannekoek. Boekweit heeft een lage glycemische index, waardoor de bloedsuiker stabiel blijft, daarnaast is boekweit glutenvrij waardoor dit graan makkelijker verteerbaar is door de darmen. Deze pannekoek is gevuld met fruit, noten en kwark. Wil je geen zuivel, laat dan de kwark weg en neem meerdere pannekoeken. Het is goed om te variëren met je voedingspatroon. Kies regelmatig voor een ander ontbijtje. Zo krijg je volop goede voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnen. Je lijf wordt er gelukkiger van! Voor het recept: 

Lees meer...

Ren jij vaak ’s-ochtends vaak de deur uit en gun je je weinig tijd om te eten, neem dan dit gezonde en snelle ontbijt. Met deze havermout muffin kan jouw start van de dag niet meer stuk. Je vriest ze in en haalt ze de avond van te voren eruit. Het is goed om te variëren met je voedingspatroon. Kies regelmatig voor een ander ontbijtje. Zo krijg je volop goede voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnen. Je lijf wordt er gelukkiger van! Voor het recept: 

Lees meer...

Wil je minder of geen zuivel eten, dan is een smoothie bowl een uitkomst en natuurlijk sowieso lekker&gezond! Deze smoothie bowl is gemaakt van avocado, banaan, vers fruit en noten. Natuurlijk kun je ook havermout toevoegen. Het is goed om te variëren met je voedingspatroon. Kies regelmatig voor een ander ontbijtje. Zo krijg je volop goede voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnen. Je lijf wordt er gelukkiger van! 

Lees meer...

Houd jij ook zo van griekse yoghurt of kwark. Heerlijk om er een ontbijtje van te maken met fruit, noten of granola. Het beste is de granola zelf te maken, vers en onbewerkt. Het recept vind je ook onder ontbijtjes. Het is goed om te variëren met je voedingspatroon. Kies regelmatig voor een ander ontbijtje. Zo krijg je volop goede voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnen. Je lijf wordt er gelukkiger van! 

Lees meer...

Mmm... in de wintermaanden is het heerlijk om voor een warm ontbijtje te kiezen, met warme amandelmelk, havermout, geprakte banaan, fruit, bijv. kiwi, appel, blauwe bessen en noten. Het is goed om te variëren met je voedingspatroon. Kies regelmatig voor een ander ontbijtje. Zo krijg je volop goede voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnen. Je lijf wordt er gelukkiger van! 

Lees meer...


Emerald Vitaal, 2018. Bezoek ons op Instagram | Facebook | Twitter | Google+